Nieuwe generatie bestuurders familiebedrijven zoekt samenwerking en innovatie
BNP Paribas Wealth Management publiceert onderzoek over familiebedrijven in Europa.
- 50% van het bruto binnenlands product van de Europese Unie wordt gegenereerd door familiebedrijven, die verantwoordelijk zijn voor 40% tot 50% van alle banen in de Europese particuliere sector
- 61% van de Nederlandse bedrijven is een familiebedrijf. In Spanje, Italië en Frankrijk loopt dit op tot 80%
- 24% van de Europese multinationale familiebedrijven heeft een raad van bestuur tegenover 59% in de Verenigde Staten
- Nieuwe generatie bestuurders van familiebedrijven ziet innovatie als kerndoelstelling en geeft aan meer open te staan voor samenwerking met externe partijen
Familiebedrijven vormen de ruggengraat van de Europese economie. Ze hebben hun veerkracht en belangrijke rol in onze gemeenschappen bewezen door kapitaal op de lange termijn in te zetten en duurzaamheid te integreren in hun dagelijkse activiteiten.” zegt Pierre Ramadier, Global Head of Entrepreneurs & Families coverage, BNP Paribas Wealth Management. “In een meer complexe en onzekere omgeving is een goed gestructureerd familiebestuur van fundamenteel belang voor het langetermijnsucces van familiebedrijven.”
“Familiebedrijven spelen een cruciale rol in de economie. Familieleden en bestuurders in deze familiebedrijven hebben in sterk toenemende mate aandacht voor sociale impact, digitale transformatie en verantwoordelijk eigenaarschap, en hierdoor impact op de wijze waarop een economie zich ontwikkelt. Wij stimuleren deze ontwikkeling in onze dienstverlening aan familiebedrijven”, aldus Bernt Kok, CEO BNP Paribas Wealth Management Nederland
Het rapport is in samenwerking met SDA Bocconi School of Management tot stand gekomen.
Belangrijke trends
Sociale Impact
- Duurzaam beleggen wint aan populariteit bij de volgende generatie leden van welvarende families. In Europa gaf 32% van de respondenten aan van plan te zijn geld aan een goed doel te schenken. Dat ligt in lijn met het wereldwijde gemiddelde.
- Het beoefenen van filantropie resulteert in een algehele verbeterde gezinsdynamiek omdat het de prestaties van het bedrijf kan verbeteren, bijdraagt aan de persoonlijke ontwikkeling en het helpt om familieleden te betrekken. Daarnaast creëert het kansen voor zowel de familieband als voor de sociale context waarin het bedrijf is gevestigd.
Digitale Transformatie
- Familiebedrijven zijn gemiddeld genomen effectiever dan niet-familiebedrijven in het digitaal innoveren van hun bedrijfsmodel.
- Voor 72% van de Europese familiebedrijven is innovatief zijn het belangrijkste doel op korte tot middellange termijn, en overstijgt het de doelen op het gebied van opleiding, productdiversificatie en geografische uitbreiding.
Opleiden voor verantwoordelijk eigenaarschap
- De volgende generatie is niet alleen belangrijk voor de bedrijfscontinuïteit, maar ook voor de langetermijnstrategie en transformatieve adaptatie.
- Familiebedrijven hebben de neiging om de volgende generatie vrij vroeg bij het bedrijf te betrekken als het gaat om marketing en campagnes op sociale media (46%), het integreren van duurzame praktijken in het bedrijf (35%) en de ontwikkeling van nieuwe productlijnen (41%).
Bekijk het volledige rapport hier op de website van BNP Paribas Wealth Management