Bundeling van krachten voor nieuwe financieringsdiensten elektrisch rijden
In gesprek met Chris Kent en Frédéric Drouin, JLR.
De auto-industrie staat voor een cruciale afslag. Door de groei van elektrificatie, softwaregestuurd vervoer en ‘fygitale’ ervaringen (‘fysiek’ en ‘digitaal’) nemen de veranderingen in de sector naar verwachting de komende tien jaar een hogere vlucht dan in de 40 jaar die achter ons liggen.
Elektrische auto’s lijken de nieuwe norm te worden. Bovendien worden ze ook vaker op andere manieren ingezet nu mobiliteit steeds meer wordt gezien als een dienst. Voor Jaguar Land Rover (JLR) betekent dit een nieuwe positionering gericht op een moderne, luxe rijervaring door integratie van nieuwe technologie in JLR-modellen.
Het langdurige strategisch partnerschap tussen deze Britse fabrikant van luxe auto’s en BNP Paribas ging van start in januari 2023. De samenwerking bestaat uit mobiliteitsfinanciering en -diensten in negen Europese landen, waaronder Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje, en is het logische gevolg van de toenemende wereldwijde digitalisering. Hierdoor ontstaan kansen voor een breed scala aan nieuwe diensten via softwaregestuurde voertuigen.
Ook de groeiende populariteit van leasen in plaats van kopen van auto’s, vooral onder jongere consumenten, speelt hierbij een rol. Daar komt nog bij dat elektrificatie een centrale rol speelt in het doel van JLR om uiterlijk 2039 netto CO2-neutraal te zijn. Dat geldt voor de hele (productie)keten en om dit doel te realiseren wil de onderneming uiterlijk 2030 alleen nog modellen met 100% elektrische aandrijving leveren.
Een nieuwe kijk op luxe
“Om aan de uitdagingen van elektrificatie en de nieuwe wereld van mobiliteit te voldoen, hebben we een sterke zakenbank als partner nodig”, aldus Chris Kent, directeur Global Financial Services van JLR. Hij vertelt dat door de vele jaren van samenwerking een stevige vertrouwensbasis met BNP Paribas is opgebouwd.
Ondanks deze sterke relatie nodigde JLR middels een aanbesteding een aantal Europese banken uit om een aanbieding te doen. De beste aanbieding kwam van BNP Paribas en inmiddels zijn de diensten van de bank volledig en naadloos geïntegreerd in die van JLR.
Na een jaar van voorbereidingen en onderhandelingen werken nu 40 medewerkers van beide ondernemingen nauw samen in wat Chris omschrijft als “een echte joint-venturesfeer”. Hij zegt: “Uiteindelijk draait het bij dit soort samenwerkingen om vertrouwen, dat je van elkaar begrijpt welke richting je op wilt en dat de een de ander daarbij ondersteunt. Daarmee onderscheidde BNP Paribas zich in het aanbestedingstraject.”
“Onze ambitie was tweeledig. Allereerst wilden we JLR begeleiden bij de tranformatie”, aldus Paul Milcent, Global Head Mobility van BNP Paribas. Hij wijst op de grote investeringen die nodig zijn voor de technologische veranderingen, met name in de productie-infrastructuur. BNP Paribas CIB biedt JLR daarom ondersteuning bij de financiering van substantiële kapitaaluitgaven voor de herinrichting van bestaande fabrieken.
“Ten tweede wilden we de klantervaring opnieuw uitvinden met extreem flexibele diensten die volledig zijn geïntegreerd in de JLR-beleving”, zegt Paul. Volgens hem is het daarbij van belang dat je je aanpast aan de verschuivende verwachtingen en het veranderend gedrag van klanten. Die veranderen ook de manier waarop auto’s worden gedistribueerd en gebruikt.
BNP Paribas biedt met haar One Bank-concept een one-stop-shop voor alle aspecten van de transformatie van JLR, met financiële diensten op maat voor zowel zakelijke als particuliere klanten. Voor particulieren gaat het om financieringsdiensten zoals traditionele leningen, financial lease en operational lease, terwijl Arval lease- en vlootbeheer biedt en BNP Paribas Cardiff verzekeringsproducten.
Een naadloze digitale reis van website naar showroom
Met de diensten van BNP Paribas hebben klanten eenvoudig toegang tot producten. Zo kunnen ze op elk moment zelf bepalen hoeveel auto’s ze nodig hebben en zijn er oplossingen voor doorverkoop of hergebruik van elektrische auto’s. Toch gaat het niet alleen om elektrische auto’s, maar ook om de financiering van het hele ecosysteem rondom mobiliteit. Denk daarbij aan opladers of aan de mogelijkheid om vanuit de auto betalingen te doen. “Dit betekent dat er veel vaker dan vroeger interactie is met je klanten”, zegt Paul.
Managing Director Frédéric Drouin van Financial Services Europe JLR benadrukt dat tijdbesparing voor de klant en faciliteren van verkoop belangrijke doelen zijn van het geïntegreerde platform. “Het doel van de samenwerking tussen BNP Paribas en JLR is een naadloze digitale reis, van websites naar de showroom van de dealer”, zegt Frédéric. In de toekomst zijn volgens hem alle schermen met elkaar verbonden, van desktopcomputer tot smartphone en dashboard: “Het is een gigantische IT-transformatie die we samen met BNP Paribas oppakken.”
De EV-markt groeit snel en JLR en BNP Paribas werken samen aan een nieuwe kijk op luxe. Dat doen ze door in te spelen op de nieuwe realiteit en door financiële modellen te ontwikkelen met diensten die aansluiten op toekomstige mobiliteitsbehoeften van de klant. De sector verandert ingrijpend: de verkoop van elektrische auto’s in Europa stijgt naar verwachting naar 5,4 miljoen voertuigen in 2027, zo blijkt uit een recent marktonderzoek van BNP Paribas Exane.
“Onze relatie met BNP Paribas staat als een huis en is sterk toekomstgericht”, zegt Chris Kent. Van alle overeenkomsten voor financiële dienstverlening die JLR wereldwijd heeft gesloten, is die met BNP Paribas de meest langlopende. Uiteindelijk wil JLR financiering onzichtbaar en pijnloos maken. “We waren op zoek naar partners die ons op die reis zouden kunnen begeleiden en in BNP Paribas vonden we een robuuste en betrouwbare bank die niet alleen onze transformatie mogelijk maakt, maar ook meedenkt over de kansen die elektrificatie biedt.”
Lees andere verhalen van koplopers in Nederland.
Bekijk hier hoe we samenwerken met partners en klanten in ons internationale netwerk.