Hulp voor klanten

BNP Paribas Corporate & Institutional Banking

Hier om u te helpen

Welkom op de klantenservicepagina van BNP Paribas Corporate & Institutional Banking in Nederland.

Als uw klantenserviceteam is het onze missie om u de best mogelijke ondersteuning te bieden bij het gebruik van onze producten en diensten. U kunt altijd rechtstreeks via e-mail of telefonisch contact met ons opnemen als u een vraag hebt. Gebruik hiervoor de contactgegevens op de contactpagina.

Compliance en wettelijke vereisten


Welke wettelijke vereisten gelden voor BNP Paribas Nederland?

BNP Paribas Nederland is verplicht om te voldoen aan de internationale en Nederlandse wetgeving inzake financiële instellingen. Er is een compleet pakket maatregelen ingesteld om het witwassen van geld, terrorismefinanciering en andere illegale activiteiten te voorkomen. Daarnaast moeten financiële instellingen voldoen aan alle sanctiewetgeving die gericht is op entiteiten, personen, goederen en/of landen. In dit opzicht is BNP Paribas Nederland verplicht om zijn klanten te kennen en de rekeningen en transacties van hun klanten te controleren.

Welke informatie is belangrijk om te verstrekken bij het indienen van een betaling?

In de context van de wettelijke vereisten (zie hierboven) kan BNP Paribas Nederland aanvullende en gedetailleerde informatie vragen over inkomende of uitgaande betalingsstromen.

Het wordt sterk aanbevolen om een duidelijk economisch doel te vermelden in het veld betalingsreferentie, dit is om het aantal vragen over transacties te verminderen. Een economisch doel omvat gedetailleerde beschrijving van de goederen, diensten of de reden voor de betaling. Voor inkomende betalingsstromen kan het aantal vragen omtrent een betaling worden verminderd wanneer onze klanten hun betalende tegenpartij opdracht geven om een duidelijk economisch doel te vermelden in de betalingsreferentie. In het geval van uitgaande betalingsstromen adviseren wij altijd de volledige naam en het adres van de uiteindelijke begunstigde te gebruiken.

Waar kan ik zien of een van mijn uitgaande betalingen om compliance redenen in de wacht staat?

BNP Paribas biedt binnen de CENTRIC-omgeving de APP Inquiro voor digitale uitwisseling van aanvullende betalingsinformatie. In een veilige en gecentraliseerde omgeving biedt de APP directe meldingen over betalingen die om redenen van compliance in de wacht staan. Dit verbetert de autonomie en end-to-end transparantie door middel van de centralisatie van alle betalingen waarvoor BNP Paribas of een derde bank aanvullende informatie nodig heeft. De APP biedt ook functies voor automatisch toewijzen en delegeren om de verzoeken toe te wijzen aan de juiste persoon of het juiste team binnen uw organisatie.

Waar kan ik actuele informatie vinden over de wettelijke vereisten en de verwerkingsbeperkingen op betalingen naar bepaalde landen die van toepassing zijn op BNP Paribas Nederland?

Bezoek regelmatig deze site en die van de autoriteiten om te controleren of uw informatie nog steeds actueel is. Een volledig overzicht is te vinden op de onderstaande websites:

Alle bovengenoemde informatie kan worden gewijzigd en de vereiste aanvullende informatie is niet per se beperkt tot het bovengenoemde. We willen u ook graag wijzen op artikel 2 van de Algemene Bankvoorwaarden dat betrekking heeft op de ‘zorgplicht’ van BNP Paribas Nederland en artikel 17 betreffende ‘gegevens en opdrachten’.

Wanneer is een document rechtsgeldig ondertekend?

Een document is rechtsgeldig ondertekend, wanneer het in overeenstemming is met de volgende richtlijnen:

  • Optie 1: Ondertekend door de bestuurders vermeld in het uittreksel van de Kamer van Koophandel. Eén persoon in het geval de bevoegdheid bij één enkel persoon ligt, twee personen in het geval van gezamenlijke bevoegdheid of zoals anderszins vermeld in de statuten.
  • Optie 2: Ondertekend door personen die bevoegd zijn om het bedrijf te vertegenwoordigen in het contact met BNP Paribas SA door middel van een volmacht. De volmacht moet worden ondertekend door de bestuurder(s) van het bedrijf zoals vermeld in het uittreksel van de Kamer van Koophandel.
  • De handtekeningen moeten overeenkomen met de handtekening op het verstrekte identiteitsbewijs.

Oplossingen voor cash management


Ik ben een bestaande klant van BNP Paribas in Nederland en wil graag een extra rekening openen. Wat moet ik hiervoor verstrekken?

Mocht u al een rekening hebben bij BNP Paribas NL, stuur ons dan de volgende documentatie:

Valid Geldig ID-kopie van de ondertekenaars van het Verzoekschrift rekening openen. U kunt de documentatie sturen naar nl.cep.referential.team@bnpparibas.com.

Hoe sluit ik een rekening?

Om een bestaande rekening te sluiten, kunt u ons een rechtsgeldig ondertekend verzoekschrift rekening sluiten en sturen naar nl.cep.referential.team@bnpparibas.com. Als de rekening op naam staat van een bedrijf dat buiten Nederland is geregistreerd, stuur ons dan ook een uittreksel van de Kamer van Koophandel dat niet ouder is dan drie maanden.

Afhankelijk van de situatie kunnen we u ook vragen om een FATCA/AEOI-formulier (download hier) en een geldig ID-kopie (in PDF) van de wettelijke vertegenwoordiger die het Verzoekschrift rekening sluiten ondertekent. Als deze documenten nodig zijn, informeren we u hierover in een reactie op uw verzoek.

Welk type internetbankieren past het beste bij mijn bedrijf?

We bieden een aantal oplossingen voor internetbankieren die zijn afgestemd op uw behoeften. In het onderstaande figuur kunt u snel zien welke oplossing het beste bij u past op basis van uw geografische en bancaire behoeften. Voor advies op maat kunt u ook contact opnemen met uw relatiemanager of cash management sales. BNP Paribas oplossingen voor internetbankieren

Wat is Connexis?

Connexis Cash is de wereldwijde oplossing voor internetbankieren van BNP Paribas die tegemoetkomt aan zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cash management. Hiermee hebt u wereldwijd volledig inzicht in en controle over rekeningen en een complete selectie van binnenlandse en internationale cash-managementdiensten. Met Connexis Cash hebt u toegang tot BNP Paribas-rekeningen en rapportages van derde banken.

Ontdek nu meer met een korte demo van Connexis Cash en Connexis Cash-brochure.

Is verslaglegging mogelijk in Connexis?

Ja, de toegang tot rapportages gebeurt in realtime en transacties worden automatisch verwerkt (Straight-Through Processing, STP). Rapportages worden geleverd in de vorm van grootboeken en balansen en zijn beschikbaar voor een jaar. U kunt ook rapportages exporteren naar uw boekhoudsysteem volgens lokale en branchenormen.

Kan ik mijn eigen rapportages maken in Connexis?

Ja, u kunt rapportages aanpassen aan uw eigen behoeften. Maak uw eigen rapportagelijsten, kies valuta’s en wisselkoersen. U kunt ook aangepaste, exporteerbare rapportagteoverzichten maken in Excel en PDF.

Kan Connexis grote volumes verwerken en verbinding maken met ons ERP-systeem (kassysteem)?

Connexis Cash is ontworpen om grote hoeveelheden data te verwerken en onze op maat gemaakte oplossingen zijn volledig geïntegreerd met treasury systemen. U kunt de bestandsoverdrachten tussen uw systeem en de bank volledig automatiseren met een ‘Host to Host’-oplossing.

Kan ik gebruikmaken van de instructies voor handmatige betaling?

BNP Paribas SA biedt deze service alleen bij onvoorziene gebeurtenissen, bijvoorbeeld als alle elektronische kanalen tijdelijk offline zijn. Neem voor meer informatie contact op met uw relatiemanager of cash management sales.

Heeft BNP Paribas Standard Settlement Instructions?

Ja, u kunt de Standard Settlement Instructions onze site op te vinden.

Wat zijn de cut-off tijden voor betalingen (inkomend en uitgaand)?

U kunt de cut-off tijden onze site op te vinden.

Zijn er tools om mij te ondersteunen bij mijn internationale betalingen?

Ja, Swift GPI tracker is een zeer nuttige toepassing is beschikbaar om in real time uw inkomende en uitgaande Swift betalingen van begin tot eind te monitoren. Het SWIFT Global Payment Innovation (GPI) initiatief biedt tevens transparantie op het gebied van transactiekosten en eventuele FX conversie. U kunt zelf uw begunstigde een link (‘BENE Tracker’) sturen welke hen ook in staat stelt om, in een beveiligde omgeving, de live status en gegevens van hun specifieke inkomende betaling te volgen. SWIFT GPI information is beschikbaar via diverse kanalen, zoals via onze online banking tool Connexis Cash, via Connexis Gateway en tevens via een host-to-host connectie zoals SWIFTNet, DC FTPS / SFTP, DC EBICS, genaamd ‘G4C’. G4C staat u toe de Swift GPI informatie rechtstreeks te ontvangen in uw Enterprise Resource Planning (ERP) of Treasury Management System (TMS).

De BNP Paribas Valutagids helpt u bij het beheren van de onzekerheid en complexiteit van het doen van internationale betalingen. Hij bevat zowel praktische richtlijnen als uitgebreide gegevens over meer dan 130 valuta.

Daarnaast kunt u zich inschrijven voor onze Cash Management Newsfeed door uw e-mailadres achter te laten op de BNP Paribas Cash Management-website. Op deze manier ontvangt u altijd de laatste updates over de BNP Paribas Valutagids, evenals andere artikelen en informatie over onderwerpen op het gebied van cash management.

Wat is een standaard bankverklaring?

Een standaard bankbevestiging wordt door auditors gebruikt om de financiële verslaglegging van een bedrijf te verifiëren. De inhoud van de standaard bankverklaring die door BNP Paribas Nederland wordt verstrekt, is afgestemd op de vereisten van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA).

Hoe kan ik een standaard bankverklaring aanvragen?

Als uw auditor de mogelijkheid accepteert om uw verzoek te uploaden via het portaal Confirmation.com, stuur ons dan uw verzoek via dit portaal. We zullen uw verzoek verwerken en de bevestiging rechtstreeks online met uw auditor delen via deze aanvraag.

Als uw auditor het gebruik van Confirmation.com niet accepteert, kunt u het volgende verzoekschrift invullen. Voor elke juridische entiteit is een apart verzoekschrift vereist.

Verzoekschrift standaard bankverklaring

Nadat u deze aanvraag volledig hebt ingevuld, ondertekent u het op rechtsgeldige wijze en stuurt u het per e-mail naar: europe.cib.gb.audit.confirm@bnpparibas.com.

Een standaard bankverklaring met een sluitingsdatum in de toekomst wordt binnen 4 weken na de gespecificeerde referentiedatum naar het aanvragende bedrijf en hun auditor gestuurd. Alle andere verzoeken worden binnen 4 weken na ontvangst van het ingevulde en rechtsgeldig ondertekende verzoekschrift behandeld.
Als u specifieke vragen hebt over dit onderwerp, neem dan contact op via: europe.cib.gb.audit.confirm@bnpparibas.com.

Hoe kan ik een schriftelijke rekeningbevestiging aanvragen?

U kunt een schriftelijke rekeningbevestiging kostenloos verkrijgen door deze zelf via de volgende link te downloaden: My Documents

Mocht u gebruik willen maken van de service van BNP Paribas Nederland om een schriftelijke rekeningbevestiging te sturen, dan bieden wij dat graag aan tegen een vergoeding van € 25,00 per bevestiging.

U kunt een schriftelijke rekeningbevestiging aanvragen via nl.cep.referential.team@bnpparibas.com, met de volgende informatie in uw e-mail:

  • Naam van de entiteit waarvoor de bevestiging wordt aangevraagd;
  • Volledige naam en telefoonnummer van de contactpersoon bij de geadresseerde (voor aangetekende post)

BNP Paribas Nederland zal binnen 5 werkdagen na ontvangst van deze informatie uw schriftelijke rekeningbevestiging toesturen.

Hoe kan ik mijn officiële bankafschriften ontvangen, zoals rekeningafschriften of renteafschriften?

U kunt veel van uw officiële afschriften vinden in de app My Documents, die u kunt openen via CENTRIC. Als u nog geen toegang hebt, neem dan contact op met ons Cash Management Client Support team (cm.clientsupport@bnpparibas.com) of uw reguliere Cash Management contactpersoon.

Onze rekening is gecrediteerd in verband met een niet succesvolle Sepa Credit Transfer (‘SCT’) die wij eerder hebben ingediend. Waarom is deze SCT geretourneerd?

SCTs kunnen om meerdere redenen niet succesvol zijn. In de beschrijving van de terugboeking van de SCT vindt u een ‘reason code’. Deze codes zijn gestandaardiseerd binnen het SEPA schema en geven de reden weer voor een niet succesvolle Sepa Credit Transfer.

Onze rekening is belast in verband met een niet succesvolle Sepa Direct Debit (‘SDD’) die wij eerder hebben ingediend. Waarom is deze SDD teruggedraaid?

SDDs kunnen om meerdere redenen niet succesvol zijn. In de beschrijving van de terugboeking van de SDD vindt u een SDD code. Deze codes zijn gestandaardiseerd binnen het SEPA schema en geven de reden weer voor een niet succesvolle incasso opdracht.

Hoe kan ik een LOG aanvragen?

BNPP Paribas Nederland biedt haar klanten de mogelijkheid een bewijs van goede reputatie aan te vragen. Het standaard tarief voor zo’n bewijs is EUR 75,00.

Uw kunt een bewijs van goede reputatie aanvragen door een email te sturen naar:nl.cep.referential.team@bnpparibas.com

Om een bewijs van goede reputatie af te kunnen geven is de volgende informatie vereist:

-Bedrijfsnaam waarvoor de brief wordt afgegeven;

-Doel waarvoor de brief wordt afgegeven (b.v. beschrijving van het project);

-Naam van de geadresseerde;

-Adres voor toezending van de brief;

-Voor aangetekende post, volledige naam en telefoonnummer van de contactpersoon bij de geadresseerde.

BNP Paribas Nederland geeft deze brieven binnen 5 werkdagen na ontvangst van alle bovenstaande informatie uit.

Wereldwijde handelsoplossingen


Heeft BNP Paribas SA Nederland een standaard prijslijst voor handelsfinancieringsproducten?

Ja, u kunt de prijslijst onze site op downloaden. U kunt ook een extra kopie van een afgegeven garantie aanvragen voor € 25,00 per kopie door een e-mail te sturen naar nl.guarantees.service.center@bnpparibas.com.

Ik maak nog geen gebruik van internetbankieren van BNP Paribas. Kan ik handelsfinancieringstransacties handmatig initiëren?

Ja, u kunt de volgende formulieren gebruiken om handmatig uw handelsfinancieringstransacties te initiëren.

Houd er rekening mee dat als u een van deze formulieren wilt gebruiken, het belangrijk is dat uw ondertekenaars correct bij ons geregistreerd staan. U kunt hieronder meer informatie lezen over het registreren van nieuwe ondertekenaars.

Voor meer informatie over de acceptatie van digitale handtekeningen raadpleegt u het betreffende gedeelte op dit portaal.

Hoe kan ik een nieuwe ondertekenaar registreren?

Gebruik dit formulier om uw nieuwe of bijgewerkte ondertekenaars te registreren.

De nieuwe of bijgewerkte handtekeningkaart moet rechtsgeldig zijn ondertekend namens uw bedrijf.

Stuur de PDF-versie, samen met een geldige paspoortkopie van de nieuw toegevoegde ondertekenaars naar het volgende e-mailadres: nl.cep.referential.team@bnpparibas.com.

Voor meer informatie over de acceptatie van digitale handtekeningen, raadpleegt u het betreffende gedeelte op dit portaal.

Hoe kan ik een kredietbrief aanvragen?

Stuur het rechtsgeldig ondertekende Verzoekschrift kredietbrief in PDF-formaat naar gts-amsterdam@bnpparibas.com.

Hoe kan ik een documentair incasso aanvragen?

Stuur het rechtsgeldig ondertekende Verzoekschrift documentair incasso in PDF-formaat naar gts-amsterdam@bnpparibas.com.

Hoe kan ik een nieuwe garantie-afgifte aanvragen?

Stuur het rechtsgeldig ondertekende Verzoekschrift garantie-afgifte in PDF-formaat naar nl.guarantees.service.center@bnpparibas.com.

Hoe kan ik de wijziging van een garantie aanvragen?

Stuur het rechtsgeldig ondertekende formulier in PDF-formaat naar nl.guarantees.service.center@bnpparibas.com.

Hoe kan ik een Text Review aanvragen?

Stuur dit formulier in PDF-formaat en de tekst in Word-formaat naar nl.guarantees.service.center@bnpparibas.com.

Algemene informatie


Accepteert BNP Paribas SA Nederland elektronische handtekeningen?

Ja, onder bepaalde omstandigheden. Neem contact op met uw servicedesk via cm.clientsupport@bnpparibas.com or ccs@bnpparibas.com voor meer informatie, voordat u elektronisch ondertekent.

Hoe wijzig ik een post-, afschrift- of geregistreerd adres?

Om een post- of afschriftadres te wijzigen, stuurt u ons een rechtsgeldig ondertekende brief naar nl.cep.referential.team@bnpparibas.com.

Als het geregistreerde adres van uw bedrijf is gewijzigd, stuur ons dan een uittreksel van de Kamer van Koophandel dat niet ouder is dan drie maanden naar nl.cep.referential.team@bnpparibas.com.

Hoe registreer ik een naamswijziging?

Als u de naam van uw bedrijf in onze administratie wilt wijzigen, stuur ons dan een e-mail met het uittreksel van de Kamer van Koophandel met de nieuwe naam, de statuten met vermelding van de nieuwe naam en de reden voor de naamswijziging naar nl.cep.referential.team@bnpparibas.com.

Als de reden voor de naamswijziging is dat het bedrijf is gefuseerd, stuur ons dan ook een fusieovereenkomst.

Wat zijn de officiële feestdagen in 2024?

BNP Paribas officiële feestdagen in 2024

Wat zijn de officiële feestdagen in 2025?

Instant payments will always be executed and received 24/7; also during Public Holidays

Klachten

Het bieden van de beste service zodat u tevreden bent; dat is onze belangrijkste taak bij BNP Paribas.

Als u ergens ontevreden over bent en dit met ons wilt delen, neem dan contact met ons op om de situatie op te lossen. Wij zullen uw klacht adequaat beantwoorden.