Bij BNP Paribas Arval draait niet alles meer om de leaseauto
Hebben we al die auto’s wel nodig? Dat vraagt Wesley van der Wal van Arval zich af. “Voor een groot deel van de mensen is het openbaar vervoer, de fiets of een deelauto een veel betere oplossing dan een leaseauto.”
Met dat soort uitspraken valt Wesley van der Wal op binnen het bedrijf. “Ik ben binnen Arval een van de weinigen die niet elke dag met auto’s bezig is. Als ik wel bezig ben met auto’s, dan gaat het om deelauto’s.” Arval (onderdeel van BNP Paribas) richt zich van oudsher op het aanbieden van leaseauto’s voor de zakelijke markt. Van het kopen van de auto’s tot alle service eromheen: Arval regelt het. Maar nu begint er wat te veranderen. “Afgelopen jaren zijn daar steeds meer producten bij gekomen. Dat gaat van huurauto’s tot deelauto’s en deelfietsen.”
Geen autoleasemaatschappij
Arval maakt de omslag van traditionele leasemaatschappij naar een mobiliteitspartner. Als head of mobility wil Van der Wal die ontwikkeling versnellen. “Dat gaat veel breder dan enkel de leaseauto’s en richt zich op alle medewerkers.”
Van der Wal maakt onderdeel uit van het managementteam. Vanuit die rol waakt hij ervoor dat het bij klantgesprekken nooit alleen over leaseauto’s gaat. “Hebben we al die auto’s wel altijd nodig? Kunnen we het niet anders en slimmer doen? En hoe zorgen we voor een goede mobiliteitsmix op basis van de behoefte van een klant?” Het zijn vragen die Van der Wal uitermate interesseren. “Het is leuk om mensen op die manier een beetje te kunnen prikkelen.”
“Hebben we al die auto’s wel altijd nodig? Kunnen we het niet anders en slimmer doen?”, vraagt Van der Wal zich af.
Zakelijk leasen op zijn retour?
Is zakelijk leasen met de opkomst van thuiswerken en deelmobiliteitsoplossingen ten dode opgeschreven? Van der Wal denkt van niet: “Omdat het eigenlijk heel goed hand in hand gaat.” Ook de jaarcijfers laten geen aftocht van de leaseauto zien. In 2021 groeide de leasevloot juist. Toch wil Van der Wal echt af van de leaseauto als norm. “Voor een groot deel van de mensen is het openbaar vervoer, de fiets of een deelauto een veel betere oplossing dan zo’n leaseauto.”
Met klanten gaat Van der Wal het gesprek daarover aan. Het begint bij de vraag waar mensen werken. “Want door covid weten we dat dat niet altijd op kantoor hoeft te zijn.” Pas als mensen wel naar het kantoor of een klant gaan, ontstaat er een mobiliteitsbehoefte. “Dan is het afhankelijk van waar jij woont en waar je naartoe moet wat de beste oplossing is.” Voor mensen in buitengebieden zonder treinstation is een auto vaak de beste optie. In dat geval pleit Van der Wal voor een elektrische auto. “Zodat je de uitstoot vermindert.”
De uitstoot van mobiliteit meten en verminderen staat bij steeds meer werkgevers op de agenda. Daarnaast vinden ze medewerkerstevredenheid en kostenbeheersing belangrijk, merkt Van der Wal. Veel werkgevers herzien de laatste jaren hun mobiliteitsbeleid. Vroeger had je speciale regelingen voor de leaserijders en mensen met reiskostenvergoeding. Bedrijven voegen dit soort zaken steeds vaker samen. “Dat is ook het advies wat wij geven: zorg voor eenvormig beleid en neem iedereen daarin mee.”
Eigen fiets onderdeel van het platform
Van der Wal vindt het belangrijk dat klanten hun medewerkers maatwerk kunnen leveren zodat iedereen het vervoersmiddel kan gebruiken dat het beste bij zijn of haar behoefte past. Arval werkt samen met Ridecell om diensten op maat te leveren en allerlei mogelijkheden op één platform te combineren. Via het mobiliteitsplatform kunnen medewerkers een deelauto reserveren en deze via een app openen. Daarnaast kunnen ze er reiskosten declareren, een thuiswerkvergoeding innen en een werkplek op kantoor reserveren. Ook zijn er deeloplossingen van andere partijen te vinden. Zoals deelfietsen van Donkey Republic via Amber. Zelfs de eigen fiets van de werknemer is in het systeem in te voeren. “Wij willen zakelijk Nederland helpen in de transformatie richting nieuwe mobiliteit.”
Van der Wal verwacht dat deelmobiliteit een groot onderdeel gaat uitmaken van Arval’s activiteiten. Vooralsnog is dat aandeel echter beperkt. “We hebben in Nederland 60.000 auto’s in onze vloot waarbij ongeveer twee derde zakelijke lease is en grofweg een derde private lease. Het aantal deelauto’s zit nu rond de honderd dus dat is nog heel beperkt. We hebben dus nog wel even nodig voordat het echt een significant onderdeel uitmaakt van de totale stroom.” Toch is Van der Wal ervan overtuigd dat het gaat gebeuren. “Absoluut.”
Dit artikel is onderdeel van een contentserie in samenwerking met Change Inc., Rianne Lachmeijer.
Meer lezen uit deze contentserie? In dit interview licht directeur Geert Lippens van BNP Paribas de maatschappelijke rol van banken toe.